Довідка про стан освітнього процесу з розвитку музичного та фізичного виховання дітей дошкільного віку

18.Тра.2024
Довідка про стан освітнього процесу з розвитку музичного та фізичного виховання дітей дошкільного віку

На виконання завдань річного плану роботи,  «Про проведення вибіркового вивчення стану освітнього процесу з розвитку музичного та фізичного виховання   дітей дошкільного віку». З 06 травня по 17 травня 2024 року проведено  вивчення стану освітнього процесу з розвитку музичних та фізичного виховання дітей у молодшій групі № 3  «Соняшник» та средній групі № 1 « Дзвіночок». Питання вивчалося у руслі системного підходу, а саме, вивчення реального стану музичного та фізичного виховання через призму виконання Базового компонента дошкільної освіти, програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

Перевірка здійснювалася з питань:

  • вивчення умов, створених для організації музичної та фізичної діяльності дітей;
  • ведення ділової документації музичних керівників та інструктора з фізичного виховання, планування та організація освітнього процесу.
  • аналіз сформованості музичної фізичної компетенції у дітей;
  • робота з сім’ями вихованців з музичного та фізичного розвитку дітей.

Відповідно до цього здійснювалися різновиди контролю ( вибіркове вивчення, оперативний контроль, анкетування, співбесіди з педагогами).

Вивчення  умов, створених для організації музичної  діяльності дітей.

У дошкільному закладі ведеться належна робота зі створення розвивального середовища для музичної діяльності дітей: обладнана  музична та фізкультурна зали. У музичній залі наявні музичні інструменти, частково придбано аудіоапаратуру,  зібрано дидактичні ігри і посібники, працює інтерактивна дошка. Музичні керівники збирають сценарії свят, розваг, конспекти занять, театралізованих вистав тощо. Також, у музичних залах зберігаються ілюстрації до музичних творів, портрети композиторів, зображення музичних інструментів тощо.

В групах оснащено музичні осередки, в яких зібрано іграшкові та саморобні музичні інструменти. Слід відмітити молодшу групу № 3 «Соняшник» та середню № 1 «Дзвіночок» в якиї музичні інструменти знаходяться в доступному для дітей місці, в яких зібрано найбільшу кількість дитячих музичних інструментів, наявні сучасні іграшкові інструменти та саморобні, дидактична гра  «Дитячий оркестр».

Функціонують, вчасно оновлюються в батьківських куточках відповідні розділи щодо просвітницької роботи серед батьків.

Методична робота з розвитку музичних здібностей дошкільнят з педагогічними працівниками в дошкільному закладі ведеться в системі. Для підвищення фахової кваліфікації педагогів проводяться різні форми методичної роботи з педагогічним колективом, зокрема: консультації, огляд-конкурс центрів музичної діяльності, питання розвитку музичних здібностей дітей розглядалося на засіданнях творчої групи, методичного об’єднання педагогів ДНЗ. Так, музичний керівник Ірина ЩЕРБАНЬ на  МО педагогів музичної діяльності  ЖДНЗ № 52  ділилася власним досвідом та демонструвала  використання ІКТ. Ознайомила педагогів з  «Мультимедіа в музичній освіті дошкільників». Заняття в середній групі № 1 «Дзвіночок» завжди проходить на високому рівні, діти зацікавлені та уважні від цього велика результативність. Розробила власні музично-дидактичні ігри  засобами використання інноваційних музичних технологій.  Олена БАРГІЛЕВИЧ музичний керівник групи № 3 «Соняшник», має власний досвід та бачення організації музичної діяльності в групах.  Діти завжди із задоволенням виконують форми організації музичної діяльності на заняттях, розвагах, святах.

Слід відзначити, що дошкільний заклад повністю забезпечений музичними керівниками, які мають відповідну кваліфікацію.

Гарним показником у формуванні освітнього процесу є допомога інструктору з фізичного виховання Олені БОЯРОВІЙ. Так у фізкультурній залі наявний музичний інструмент (фортепіано)  що позитивно впливає на формування музичного слуху. Також є супроводом фізкультурних занять, розваг,  фізкультурних свят.

Ведення ділової документації музичних керівників, планування та організація освітнього процесу з розвитку музичних здібностей дітей.

Планування роботи з музичного виховання в дошкільних закладах здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій, які викладено у листі Міністерства освіти і науки України від 02.09.2016 №1/9-454 «Про організацію роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах».

Як показала перевірка, музичні керівники дошкільного закладу ведуть обов’язкову документацію відповідно до вимог. Складено та виконуються перспективні і календарні плани з музичного виховання дітей. У перспективних планах на рік передбачено форми організації музичного виховання (тип заняття, вид і теми розваг, теми свята).

Провідною формою організації музично-освітньої діяльності дітей в ДНЗ є музичні заняття. 

Більшість занять проведених музичними керівниками Іриною ЩЕРБАНЬ, Оленою БАРГІЛЕВИЧ   відповідають достатньому методичному рівню.

Музичний керівник Олена БАРГІЛЕВИЧ належну увагу приділяє формуванню музично-ритмічних рухів. Так,  під час заняття в молодшій групі № 3 «Соняшник» організувала музично-ритмічну вправу «Поїзд», розспівку з музично-ритмічними рухами «Плесь-плесь рученята», хоровод «Пташка на віконці». У групі середнього віку № 1 «Дзвіночок»  музичний керівник  Ірина ЩЕРБАНЬ – використала вправляння дітей у кружлянні (повороти навколо себе), спів у супроводі рухів («Летять метелики білі»).

Музичні керівники у своїй діяльності використовує інтерактивні форми роботи, такі як «мікрофон», «робота в групах», «ланцюжок», «мозковий штурм» тощо. Так, під час розучування пісні з дітьми молодшого та раннього віку   пропонує повторити рядок, використовуючи мікрофон; з дітьми середнього віку використала вправу «ланцюжок».

Слухання музичного твору Лілія Геннадіївна супроводжує для дітей молодшого віку показом ілюстративного матеріалу, старшим дітям пропонує коротенькі відомості про композитора.

В цілому, структура занять відповідає вимогам програми, методичним рекомендаціям, віковим особливостям дітей.

Культурно-дозвіллєві заходи й свята – невід’ємний елемент у розвитку дитини. Організація свят, розваг, дитячих творчих справ сприяє підвищенню ефективності виховного процесу, створюють комфортні умови для формування особистості кожної дитини. Добре сплановане, підготовлене за спеціальним сценарієм свято чи захід є великою радістю для дітей, так і дорослим.

Тому, належна увага в дошкільному закладі приділяється організації свят та розваг. Музичні розваги і свята варіативно плануються музичними керівниками закладу.

Планування розваг з кожною віковою групою окреслює основні види розваг, які пропонуються програмою, а також інші, ініційовані музичним керівником. Тематика музичних розваг різноманітна, ось наприклад «Ти в моєму серці, Україно!», «Свято музики чарівне», «Андріївські вечорниці», «Ми чекаєм Миколая», «В гуморини іменини», свято вишиванки тощо. Більшість музичних розваг організовуються без запрошення й участі батьків. А ось на музичні свята ми запрошуємо батьків. Ці свята організовуються систематично, відповідно до пори року та у відповідності до затвердженого плану свят і розваг музично-естетичного циклу на навчальний рік.

Цікаво було проведено музичні свята протягом року для всіх вікових груп.

Значна увага  в роботі музичних керівників відводиться забезпеченню співпраці з вихователями, бо їх основні функції є спільними: виховна, освітня, дидактична, розвивальна, науково – методична, організаційна, суспільно-педагогічна.  

Під час музичної діяльності  музичні керівники не тільки орієнтуються на програмовий репертуар для дітей, а й активно намагаються його збагатити новітніми надбаннями з різних публікацій, з живого досвіду колег, з нещодавно почутого з телепередач, Інтернету тощо.

Заслуговує на увагу використання інноваційних технологій в музичному вихованні дітей: музична педагогіка Карла Орфа, Анастасії Комлікової,  мнемотехніка, ігровий масаж та масажні вправи Іосіро Цуцумі, самомасаж за системою А.Уманської  з успіхом впроваджується музичними керівниками Мальчик О.В, Клюкою В.Л; методика «Виховання казкою» Л.Б. Фесюкової  – Салівончик Л.Г; методики Тютюнникової Т.І., Буреніної А.І.,  пальчикові ігри, мовленнєві ігри, ритмопластика, релаксаційні вправи та ігри за методикою Д.Джекобсона, методику  музично-ритмічного виховання Е. Жака Далькроза, методика «Виховання талантів» Сініті Судзукі, використання ІКТ технологій та ТРВЗ .

 Про стан роботи з фізичного виховання дітей дошкільного віку

Загальновідомо, що здорову дитину легше виховувати, вона швидше оволодіває необхідними вміннями та навичками, краще пристосовується до змін навколишніх умов.

Все це можливо за умов належного фізичного виховання дітей, спрямованого на їхній фізичний розвиток, рухову, фізичну підготовку до творчої життєдіяльності, набуття знань, умінь та навичок з фізичної культури.

Тож у ЖДНЗ № 52 мають місце такі форми фізичного розвитку дошкільнят: заняття з фізичної культури, ранкова, гігієнічна, коригувальна гімнастики, фізкультурні хвилинки, динамічні паузи, рухливі ігри, спортивні вправи та ігри, піші переходи, спортивні вечори розваг та свята, дні здоров’я тощо.

Як показало вивчення стану роботи з фізичного виховання дошкільнят, вихователі та інструктор з фізкультури працюють над створенням умов для фізичного розвитку дітей.

У кожній групі наявні спортивні осередки : у доступних місцях розміщено різноманітне фізкультурне обладнання: м’ячі, кульки, обручі, палиці, скакалки, торбинки з піском тощо.

Вихователі працюють над виготовленням нестандартного обладнання такого, як масажні килимки, доріжки здоров’я, різноманітні посібники із пластикових  пляшок та інших матеріалів.              

Провідною формою роботи з фізичного виховання дітей є фізкультурні заняття, які інструктор з фізичного виховання та вихователі проводять у фізкультурній залі.

Інструктор з фізичного виховання БОЯРОВА Олена Анатоліївна в ігровій формі організувала заняття у молодшій групі № 3 «Соняшник» вихователь ПРУЦ Наталя Борисівна  та в середній групі № 1 «Дзвіночок» за сюжетом «Правила дорожнього руху». Для формування творчої уяви використала вправи медитаційного характеру. Молодший вік – виконання основних рухів теж пов’язано з темою заняття: біг, ходьба, присідання  (гра «Світлофор») та ходьба по звивистій доріжці. Середній вік гра – змагання « Водії на дорозі».

Вихователі всіх вікових груп організовують гімнастику пробудження  також у формі виконання вправ для ніжок: «ніжки обнімаються, плескають, дістають до вух, їдуть на велосипеді, тупають, танцюють з подальшою ходьбою по масажних доріжках.

Використовуючи ігрові прийоми в роботі з фізичного виховання, вихователі виховують в дітей любов до фізичного розвитку. Так, БОЙКО Аліна Миколіївна, вихователь середньої групи, використала віршований текст під час гімнастики пробудження «Ми веселі лисенята». Малята із задоволенням проснулися і чітко виконували вправи.

Олена ЦАПУН, вихователь молодшої групи № 3 «Соняшник», під час проведення гімнастики пробудження використала ходьбу по ребристій поверхні,  загартування повітрям.

Найсуттєвіше значення для створення повноцінного рухового режиму дошкільнят мають рухливі ігри. Так, вихователі планують різноманітні ігри з бігом, стрибками, підлізанням, метанням, на орієнтування у просторі. Широко використовують також ігри та вправи спортивного характеру: у середній групі № 3 «Соняшник» – «Прокоти м’яч у ворота», «Хто далі кине», «Хто далі стрибне»; у старших групах «Веселка» – «Чия команда перетягне», «Футбол», «Попади у кільце»; «Дзвіночок» – різноманітні естафети, ігри з м’ячами, скакалками.

Щомісяця вихователі планують і проводять Дні здоров’я.

Цікавим та змістовними  проходять Дені здоров’я  у всіх групах. Вихователі продовж дня проводять бесіди з теми: « Товариство друзів чистоти», спортивна розвага « В гостях у малюків улюблені казкові герої».

Щокварталу проводяться фізкультурні свята і розваги.

В організації фізкультурно – оздоровчої роботи з дітьми вихователі особливого значення надають роботі з батьками вихованців. Так, планують заходи з попередження грипу та вірусних інфекцій, проводять консультації з безпеки життєдіяльності: група «Веселка» – «Отруйні гриби», група «Дзвіночок» – «Щоб не сталося лиха», «Будь обережним на дорозі», «Перша допомога при отруєнні рослинами та хімічними речовинами»; група «Соняшник»  – «Безпека наших дітей»; група «Барвінок» – освітній проект «Дружимо з безпекою»; надають рекомендації щодо фізичного розвитку дітей, зміцнення їх здоров’я: група «Дзвіночок» – консультації «Фізичне та психічне здоров’я дитини – запорука успішного навчання», «Співробітництво дитячого садка і сім’ї у фізичному вихованні і зміцненні здоров’я дітей», поради батькам «Нетрадиційні методи оздоровлення», День відкритих дверей з переглядом фізкультурної розваги, обмін досвідом «Як зміцнити здоров’я дитини», група «Дзвіночок» – година колективного мислення «Співпраця ДНЗ і батьків у фізичному вихованні дітей», група «Берізка» – конференція «Руховий режим – запорука здоров’я дітей», консультація «Як створити куточок фізичної культури вдома», група «Веселка» – бесіда «Сучасні пріоритети фізичного розвитку дітей дошкільного віку», група «Росинка» – бесіда за круглим столом з теми «У колі рідної сім’ї», група «Пролісок» – консультація з теми «Ходити, щоб не хворіти», група «Веселинка» – індивідуальні бесіди «Спорт ми любимо, із спортом дружимо».

       Виходячи з вищезазначеного, пропонуємо ( музична діяльність):

1.Всім педагогам:

Ознайомитися і використовувати у своїй діяльності здоров’язберігаючі музичні технології, такі як дихальна гімнастика А. Стрельникової, артикуляційна гімнастика, вокалотерапія або «Цілющі звуки», ігровий масаж та масажні вправи Іосіро Цуцумі, самомасаж за системою А. Уманської, ритмопластика, релаксаційні вправи та ігри за методикою Д. Джекобсона, арттерапія, музикотерапія тощо. 

Постійно

2.Музичним керівникам:

2.1.Доповнити обладнанням музичну залу, відповідно Типового переліку обов’язкового обладнання, навчально наочних посібників та іграшок дошкільного навчального закладу.

                                                                                                                     Постійно

3.Всім педагогам (фізичний розвиток) :

3.1.Посилити роботу    з   фізичного виховання,    впроваджуючи   новітні  оздоровчі   технології.

Постійно

3.2.Активізувати роботу щодо планування та проведення народних ігор.

                                                                                                                             Постійно

             

3.3.Під час прогулянок проводити рухливі ігри на формування різних рухів.

Постійно

3.4.Поповнювати куточки фізкультури відповідним обладнанням.

                                                                                                                           Постійно

Вихователь-методист                           Олеся ЮРЧЕНКО