
Навчання дошкільників
самострахуванню
Заняття фізичною культурою і спортом у дитячому віці стимулюють ріст і розвиток організму, обмін речовин, зміцнюють здоров’я і фізичний розвиток, підвищують функціональні можливості всіх систем, а також мають велике виховне значення. Однак ці заняття забезпечують гармонійний розвиток організму тільки за умови проведення їх з урахуванням особливостей вікового розвитку
Недоліки і помилки в методиці проведення занять є причиною травм у 30—60% випадків. Вони зв’язані з порушенням викладачем основних дидактичних принципів навчання і тренування — регулярності занять, поступовості збільшення й ускладнення навантажень, послідовності в оволодінні руховими навичками, індивідуалізації учбово-тренувального процесу.
Основами профілактики спортивних травм, викликаних цими причинами, є:
— найсуворіше виконання усіх вимог загальної методики занять фізичними вправами;
— складання планів і вибір методики занять у відповідності не тільки з програмами, але і зі станом здоров’я, з рівнем фізичного розвитку і тренованості;
— уміння швидко перебудовувати методику занять у відповідності із зміною стану, їх поведінки, гігієнічними, кліматичними й іншими умовами;
— послідовність розташування матеріалу в тренувальних планах, що забезпечує підготовку технічно складних вправ, нормативів; широке використання підвідних вправ;
— забезпечення повноцінної розминки, збереження оптимальних перерв між вправами;
— виключення гострого перевантаження на заняттях;
— індивідуалізація в підборі і дозуванні вправ для дітей після хвороб, для дітей підготовчої та спеціальної груп;
— забезпечення страхування, взаємострахування і самострахування;
— систематичне підвищення кваліфікації викладачів і тренерів;
— організоване закінчення занять (відповідальний за заняття іде з залу останнім);
— обов’язкова присутність на заняттях відповідальної особи (вихователя, муз.керіника)
Неповноцінне матеріально-технічне забезпечення занять веде до травм у 15—25% випадків. Причиною травми може бути невідповідність одягу і взуття
Профілактика травм повинна насамперед здійснюватися за рахунок добре поставленої виховної роботи, боротьби з недисциплінованістю.
Унаслідок стомлення або перевтоми можуть відбуватися зміни збудливості і лабільності нервово-м’язового апарата, особливо в недостатньо тренованих осіб. У результаті неоднакової зміни цих характеристик порушується правильне виконання руху, що може викликати травму.
Навички самострахування дошкільників також формуються завдяки правильно поставленої мотивації заняття (вправ, завдань, ігор тощо).
Отже, знання дошкільної педагогіки, психології, методики фізичного виховання і вміння використовувати їх на практиці є важливою та необхідною умовою збереження здоров’я дітей.