
ПОГОДЖЕНО педагогічною радою Житомирського дошкільного навчального закладу № 52 протокол № 4 від 25.05.2022 року |
ЗАТВЕРДЖЕНО Завідувач Житомирського дошкільного навчального закладу №52 Людмила ГОРКУША |
Освітня програма
Житомирського дошкільного навчального закладу № 52
Житомирської міської об’єднаної територіальної громади
на 2022/2023 навчальний рік
Програма розроблена відповідно до вимог Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», Базового компонента дошкільної освіти (нова редакція) та Концепції Нової української школи.
Освітня діяльність в дошкільному навчальному закладі у 2022/2023 навчальному році буде організована відповідно рекомендацій для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні Лист МОН № 1/3845-22 від 02.04.22 року, Лист МОН № 1/3475-22 від 17.03.2022 «Про зарахування до закладів дошкільної освіти дітей із числа внутрішньо переміщених осіб», Лист МОН від 27.07.2022 № 1/8504-22 “Методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році”, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Постанови Кабінету Міністрів України від 30 червня 2021 р. № 673 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», Постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти» від 28 липня 2021 року № 769, Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція), Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 № 641), Положення про заклад дошкільної освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2021 р. № 86), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234), Регламенту роботи закладу дошкільної освіти в умовах адаптивного карантину (затвердженого рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 26.05.2020 р. № 581), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності (затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 № 446), листів Міністерства освіти і науки: «Щодо методичних рекомендацій до оновленого Базового компоненту дошкільної освіти» (від 16 березня 2021 №1/9-148), «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 16.03.2012 №1/9‑198), «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період» (від 28.05.2012 № 1/9-413), «Про розроблення програм для дошкільної освіти» (від 28.02.2013 №1/9-152), «Щодо вирішення окремих питань діяльності керівників гуртків дошкільних навчальних закладів» (18.09.2014 № 1/9-473), «Щодо організації роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 № 1/9-454), «Організація фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільних навчальних закладах» (від 02.09.2016 № 1/9-456), «Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах» (від 25.07.2016 № 1/9-396), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 № 1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 №1/9‑249), «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році» (від 10 серпня 2021 № 1/9-406), «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі у закладах освіти» (від 09.08.2020 № 1/9-404), «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти» (від 25.06.2020 № 1/9-348), «Щодо організації діяльності інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти» (від 13.11.2018 № 1/9-691), «Щодо організації медико-педагогічного контролю на заняттях з фізкультури в закладах дошкільної освіти» (від 12.12.2019 № 1/9-765), «Щодо організації взаємодії закладів дошкільної освіти з батьками вихованців» (від 11.10.2017 № 1/9-546), «Щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти» (від 19.04.2018 р. № 1/9‑249), «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти» (від 14.02.2019 № 1/11-1491), Постанови МОЗ «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19) (від 22.09.2020 р № 55), власного статуту та інших нормативно-правових документів у сфері освіти.
Згідно наказу ДСЯОУ № 01-11/71 від 30.11.2020 року «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти», у закладі розроблено: Стратегію розвитку закладу на період 5 років та Положення про ВСЗЯО. У цих документах окреслено сукупність умов, процедур та заходів у ЗДО, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього та дошкільного віку, сприяють всебічному розвитку особистості.
Мета програми:
створення інтегрованої освіти, що реалізує право кожної дитини на якісну і доступну освіту, яка забезпечує організацію життєдіяльності в межах вікової компетентності дітей від 2 до 6(7) років із поступовим ускладненням змістовної наповнюваності на кожному віковому періоді.
Завдання програми:
сформувати мінімально достатній та необхідний рівень освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечить її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі.
Зміст освітньої програми передбачає:
- формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
- виховання елементів природо доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
- утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
- розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.
Перспективи виконання програми: сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6(7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі.
Навчальний рік у ЖДНЗ № 52 починається 1 вересня 2022 р. і закінчується 31 травня 2023 р., літній оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня 2023 р.
У дошкільному навчальному закладі встановлено 5-денний навчальний тиждень. Заклад працює з 07.00 до 19.00. Режим роботи 11 груп – 07.30 – 18.00 год., режим роботи 3 груп – 07.00-19.00 год.
Враховуючи підсумки освітньої діяльності за минулий навчальний рік педагогічний колектив закладу ЖДНЗ № 52 продовжує спрямовувати свою діяльність у наступному році на вирішення наступних завдань:
- Забезпечення безумовного виконання норм та правил безпеки учасників освітнього процесу, дотримання санітарно-гігієнічного законодавства в умовах закладу дошкільної освіти та формування основ способу життя, норм безпечної поведінки в умовах адаптивного карантину та в умовах дії воєнного стану.
- Запровадити системну роботу щодо контролю за якістю дошкільної освіти відповідно до розроблених та затверджених педагогічними радами Положень внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
- Забезпечення виконання Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затвердженої наказом МОН України від 06.06.2022 № 527.
- Створення універсального дизайну, змінних освітніх осередків у групових, ігрових та спортивних майданчиках, укриттях, його модернізації, оновлення та осучаснення у відповідності до Примірного переліку та вимог нового Базового компоненту.
У ЖДНЗ № 52 функціонує 14 груп:
2 групи раннього віку (від 2 до 3 років),
3 других молодших групи (від 3 до 4 років),
3 середніх групи (від 4 до 5 років),
3 старших групи (від 5 до 6 (7) років),
1 група ЗНМ (від 4 до 6 (7) років) – спеціальна для дітей з порушенням мовлення,
2 групи ЗПР (від 3 до 6(7) років) – спеціальні для дітей із затримкою психічного розвитку.
Реалізацію змісту освітньої програми здійснює команда педагогів: завідувач, вихователь-методист, вихователі, інструктори з фізичної культури, вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи, керівники музичні, соціальний педагог, практичний психолог, асистент вихователя.
Проект робочого навчального плану
Житомирського дошкільного навчального закладу № 52
на 2022/2023 навчальний рік
В освітньому процесі закладу реалізується зміст інваріантної та варіативної складової Базового компоненту дошкільної освіти за комплексними та парціальними програмами.
Інваріантна складова
Програми | Автор | Ким, коли затверджені |
Комплексні | ||
1.Програма розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» | О.І. Білан | Схвалено для використання в освітньому процесі рішенням експертної комісії з дошкільної педагогіки та психології листом від 06.12.2021 року № 22.1/12-Г-751 |
2. Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» | Сак Т.В., Прохоренко Л.І., | Міністерство освіти і науки України, наказ МОН від 24.07.2018 № 802 |
Парціальні освітні програми | ||
1.Програма національно – патріотичного виховання дітей дошкільного віку «Україна – моя Батьківщина» | Каплуновська О.М., Кичата І.І. | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.03.2016 №2.1/12-Г-85) |
2. Програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати» | Л. В. Лохвицька | Лист ІМЗО від 04.12.2018 р. №22.1/12 -Г-1049
|
3.Програма для закладів дошкільної освіти «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку» | Н.Гавриш
О.Пометун |
Лист Державної наукової установи «Інституту модернізації змісту освіти МОН України від 12.-2.2019, № 22- 1/12-Г-46 ;
|
4 .альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дітей передшкільного віку «STREAM -освіта, або Стежинки у Всесвіт» | Крутій К.Л | Лист від 14.07. 2020 № 22.1/12-Г-274;
|
6. «Казкова фізкультура», програма з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку | М.М. Єфименко | Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 11.06.2014 № 14.1/12-Г-869) |
7. Програмно-методичний комплекс
«КОРЕКЦІЙНЕ НАВЧАННЯ з розвитку мовлення дітей молодшого дошкільного віку із ЗНМ |
Ю. В. Рібцун | Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист № 1/11-9371 від 11.10.2010 р.) |
8.«Дитина у світі дорожнього руху» програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху | О. Тимовський,
І.Репік
|
Комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 25.12.2014 №14.1/12-Г-1856) |
Варіативна складова (по гурткам) | ||
1. Англійська мова для дітей дошкільного віку.
Програма та методичні рекомендації |
І.А. Кулікова
Т.М. Шкваріна
|
Комісією з іноземних мов Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист ІІТЗО від 28.07.2015
№14.1/12-Г-952) |
2.Програма хореографічної діяльності дітей від 3 до 7 років «Дитяча хореографія» |
А.С. Шевчук |
Комісією з дошкільної педагогіки та психології науково-методичною радою з питань освіти Міністерства освіти і науки України лист від 05.05.2015 №141 12-Г-255 |
Для програмно-методичного забезпечення освітнього процесу використовуються навчальні видання, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в дошкільних навчальних закладах у 2022/2023 навчальному році розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України.
Обсяг навантажень та очікувані результати
Розподіл занять на тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 № 446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Під час складання розкладу занять враховується їхнє домінуюче навантаження на дитину (психічне, фізичне, емоційне), передбачається раціональне чергування видів діяльності на кожному з них та доцільне використання місць для проведення занять (зокрема, спортивної та музичної зали, корекційних кімнат, ігрового, спортивного майданчика, квітника тощо). Освітній процес організовується за освітніми лініями або видами діяльності відповідно обраних закладом програм розвитку дітей дошкільного віку. Обрані закладом освітні програми розроблені відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти як державного освітнього стандарту.
Реалізація програми передбачає врахування принципу інтеграції у відповідності з віковими можливостями і особливостями вихованців, а також забезпечує оптимальні фізичні та інтелектуальні навантаження з метою охорони здоров’я та покращення фізичного, психоемоційного стану та соціального благополуччя дитини. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе відображені у програмі є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу.
Розподіл занять на тиждень на дитину у групах загального розвитку
закладу дошкільної освіти на 2022/2023 навчальний рік
Види діяльності за освітніми лініями |
Кількість занять на тиждень за віковими групами | |||
перша молодша (від 2 до 3 років) | друга молодша (від 3 до 4 років) | середня (від 4 до 5 років) | старша (від 5 до 6 років) | |
Ознайомлення із соціумом | 1 | 2 | 2 | 3 |
Ознайомлення з природним довкіллям | 1 | 1 | 1 | 2 |
Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо) | 4 | 4 | 5 | 5 |
Сенсорний розвиток | 2 | – | – | – |
Логіко-математичний розвиток | – | 1 | 1 | 2 |
Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування | 2 | 3 | 3 | 3 |
Здоров’я та фізичний розвиток* | 2 | 3 | 3 | 3 |
Загальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 12 | 15 |
– | 5 | |||
Максимальна кількість занять на тиждень | 10 | 11 | 12 | 20 |
Максимально допустиме навчальне навантаження на тиждень на дитину (в астрономічних годинах)** | 1,4 | 2,7 | 4,0 | 8,3 |
Форми організації освітнього процесу
У освітньому процесі ЖДНЗ використовуються такі основні форми організації дітей: спеціально організована навчальна діяльність (заняття), ігри, самостійна діяльність дітей (художня, рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька та ін.), індивідуальна робота, спостереження, екскурсії, дитячий туризм, свята та розваги, гуртки тощо. Вони можуть бути організовані фронтально, підгрупами, індивідуально залежно від віку дітей, педагогічної мети, матеріально-технічного забезпечення закладу, професійної майстерності педагога. Основною формою організованої навчальної діяльності дітей є заняття з різних розділів програми (тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані, домінантні та ін.).
Організоване навчання проводиться у формі занять, починаючи з 3-го року життя.
Тривалість спеціально організованих фронтальних занять становить:
– у першій молодшій групі – не більше 10 хвилин;
– у другій молодшій групі – не більше 15 хвилин;
– у середній групі –20 хвилин;
– у старшій групі –25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями – не менше 10 хвилин.
Організація проведення освітнього процесу у спеціальних групах для дітей з порушенням мовлення та дітей із затримко психічного розвитку мають свою специфіку.
Вчителем-логопедом, або вчителем-дефектологом, відповідно, і вихователями у спеціальних групах для дітей з порушенням мовлення, затримкою психічного розвитку проводяться ігри-заняття з формування мовленнєвої діяльності, розвитку психічних процесів, які мають єдину корекційно-розвивальну спрямованість.
Вчитель-логопед, проводить:
- фронтальні ігри-заняття – з усіма дошкільниками групи упродовж 25 хв.;
- підгрупові ігри-заняття – з 4-6 особами (залежно від логопедичного висновку та наповнюваності групи) упродовж 25 хв.;
- індивідуальні ігри-заняття – з однією дитиною 10-15 хв.
Вчитель-дефектолог, проводить:
- підгрупові ігри-заняття – з 4-6 особами (залежно від висновку ІРЦ та наповнюваності групи) упродовж 20-25 хв.;
- індивідуальні ігри-заняття – з однією дитиною 10-15 хв.
Організована освітня діяльність дітей у формі занять планується переважно у першу половину дня. В окремих випадках допускається проведення занять з фізичної культури у другій половині дня. Елементи навчальної діяльності включаються також до інших форм роботи з дітьми в повсякденні (ігри, самостійна діяльність, індивідуальна робота, спостереження, чергування тощо). З огляду на те, що провідною у дошкільному віці є ігрова діяльність, гра широко використовується у освітньому процесі ДНЗ як самостійна форма роботи з дітьми та як ефективний засіб і метод розвитку, виховання і навчання в інших організаційних формах. Пріоритет надається творчим іграм (сюжетно- рольові, будівельно-конструктивні, ігри-драматизації та інсценівки, ігри з елементами праці та художньо-творчої діяльності) та іграм з правилами (дидактичні, інтелектуальні, рухливі, хороводні тощо). Упродовж усього дня організовуються різні види ігор з урахуванням віку дітей, їхніх ігрових інтересів, місця гри в режимі дня, місця проведення, змісту попередніх і наступних форм роботи, сезонних умов, ступеня фізичного та інтелектуального навантаження на дітей. Самостійна діяльність дітей організується в усіх вікових групах щодня в першій та другій половині дня. Протягом дня поєднуються різні за змістовою направленістю її види (художня, рухова, мовленнєва, ігрова, трудова, дослідницька та ін.) та поступово залучаються до участі в них всі діти групи. Зміст та рівень самостійної діяльності дітей залежать від їхнього досвіду, запасу знань, умінь і навичок, рівня розвитку творчої уяви, самостійності, ініціативи, організаторських здібностей, а також від наявної матеріальної бази. Організоване проведення цієї форми роботи забезпечується як безпосереднім, так і опосередкованим керівництвом з боку вихователя. Індивідуальна робота з дітьми як самостійна організаційна форма проводиться з дітьми всіх вікових груп у вільні години (під час ранкового прийому, прогулянок тощо) в приміщеннях і на свіжому повітрі. Вона організовується з метою активізації пасивних дітей, додаткових занять з окремими дітьми (новенькими, тими, що мають часті пропуски через хворобу, інші причини та гірше засвоюють програмовий матеріал). Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за основними лініями розвитку залежно від бажань, інтересу дітей та домірно їх особливостей.
Гуртки за інтересами:
Додатковою самостійною організаційною формою освітнього процесу в ДНЗ є гуртки за інтересами. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість. Гуртки організовуються з урахуванням інтересів та здібностей самих вихованців, запитів батьків, наявних матеріальних умов та кадрового забезпечення. Зміст гурткової роботи визначається парціальними програмами, рекомендованими МОН України або авторськими програмами, які складаються керівниками гуртків на основі власної педагогічної діяльності, вивчення досвіду інноваційної діяльності, обов’язково узгоджується з освітньою програмою, затвердженою МОН України, за якою працює заклад і відображається у річному плані роботи. Заняття в гуртках за інтересами переважно планується в другій половині дня. Тривалість їх відповідає зазначеним вище нормам для навчальних занять гурткової роботи і становить – 15-25 хв. залежно від віку дітей, а періодичність проведення становить 1-2 рази на тиждень. День проведення гурткової роботи визначено у розкладі занять кожної вікової групи. Наповнюваність гурткових груп – 10-15 осіб на одному занятті та відвідування однією дитиною одного гуртка на день. У загальному розкладі гурткових занять раціонально узгоджуються заняття гуртків різних профільних напрямків для дітей різних вікових груп.
У поточному навчальному році в закладі функціонують гуртки:
- «Happy English» з англійської мови для дітей старших, середніх груп 2 заняття на тиждень;
- «Комп’ютерна грамота» – 2 заняття на тиждень для дітей старших.
- «Хореографія» – 2 заняття на тиждень для дітей старших, середніх та молодших груп;
- «Айкідо»-2 заняття на тиждень для дітей старших, середніх та молодших груп.
У закладі впроваджується інноваційна освітня діяльність:
– технологія фізичного виховання дітей М.Єфименка «Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей»;
– методика «Розвивальне читання» Л. Шелестової;
– методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання. (автор – Шульга Л.);
-технологія інформаційно-ігрової творчості дошкільника через використання коректурних таблиць (за методикою Н.В. Гавриш);
– методика застосування карт розумових дій на заняттях (за Н.В. Гавриш);
– методика навчання математиці З. Дьєнеша;
– палички Дж. Кьюїзенера, розвиваючі ігри Б.Нікітіна, В.Воскобовича;
– технології проектної діяльності;
– методика ейдетики;
– STREM-освіта та ін.
В закладі також триває робота з вивчення передового педагогічного досвіду, досвіду роботи педагогів.
Основні показники реалізації освітньої програми
Виконання освітньої програми дасть змогу:
– удосконалити організацію освітнього процесу в закладі з метою забезпечення ефективної реалізації завдань державного стандарту;
– забезпечити формування у дітей дошкільного віку мотивації до освітньої діяльності та саморозвитку;
– створити умови для якісного соціально-емоційного розвитку дитини дошкільного віку як запоруки успішної самореалізації на наступному етапі життя в початковій ланці школи;
– забезпечити компетентнісний підхід до освітнього процесу;
– забезпечити збереження психічного здоров`я дітей раннього дитинства;
– задовольнити освітньо-культурні потреби здобувачів освіти;
– удосконалити систему підвищення професійної майстерності педагогів, надаючи пріоритет самоосвіті;
– упровадження в освітню практику сучасних інформаційних і комунікаційних технологій;
– упровадження ефективних технологій співпраці з батьками в практиці психолого-педагогічного партнерства.